De eerste pioniers voor .frl zijn live gegaan en hebben hun .nl website omgezet naar hun .frl domeinnaam. Over het omzetten van de .nl en de waarde van die domeinnaam wordt veel gesproken, vandaar een aantal feiten met gestaafde cijfers over het wel en wee van een nieuwe .frl domeinnaam.
VIJF FEITEN
Feit 1: Google vindt het prima
Google heeft geen enkel probleem met het verhuizen van een site van de ene domeinnaam naar de andere. Google heeeft er zelfs een handleiding voor gemaakt die je kunt vinden via googlewebmastercentral.blogspot.nl
Highlights van deze handleiding:
- Zorg ervoor dat alle pagina’s 1-op-1 een 301 redirect naar de nieuwe pagina’s hebben
- Probeer het eerst met een gedeelte van de site
- Voorkom 404 foutmeldingen, dat geeft een slechte gebruikerservaring
Feit 2: De pioniers ondervinden geen nadelen aan doorverwijzing
Van de pioniers die hun complete .nl domeinnaam hebben verwezen naar .frl hebben we geen enkele klacht ontvangen. Zowel de .nl als de .frl blijft in de lucht, en alle websites die naar de .nl verwijzen krijgen de .frl te zien. Omdat alle pagina’s één-op-één zijn overgenomen van .nl naar .frl is de .frl website na korte tijd in zijn geheel overgenomen door Google. Onze ervaring is dat Google ongeveer 3000 pagina’s per dag toevoegt van een nieuwe .frl website.
Feit 3: Google indexeert sites met meerdere domeinnamen zonder problemen
Sommige experts beweren dat Google een site niet meer indexeert wanneer er meerdere domeinnamen zijn voor dezelfde site. Dit is niet het geval. Bij de pioniers die hun .nl website niet hebben geredirect naar .frl zien we dat de .frl slechts mondjesmaat wordt geïndexeerd. Naarmate pagina’s toevallig door Google worden gevonden, worden ze in de index opgenomen. De .nl site blijft gewoon zoals deze is, en blijft ongewijzigd opgenomen in de Google index.
Bij de pioniers die wel een 301 redirect hebben gemaakt, zien we de eerste weken een snelle indexatie van de .frl site. Pas na een week of twee begint het aantal .nl sites in de Google index te verminderen. Door de 301 redirect nemen de .frl pagina’s de prioriteit van de .nl pagina’s over. De .nl pagina’s verdwijnen weliswaar uit de Google index, maar de website blijft gewoon in de lucht en doorlinken naar .frl. Dus bezoekers die de .nl website intoetsen of in hun bookmarks hebben staan ondervinden geen enkel probleem.
Feit 4: De .nl website verdwijnt pas als de frl is geïndexeerd
De eerste pionier die zijn site overzette naar .frl was frieslandbeweegt.frl. Hun website had 33.500 pagina’s geïndexeerd bij Google. Door de weken heen hebben we de indexatie in de gaten gehouden, en gezien dat er dagelijks ongeveer 3.000 pagina’s bijkwamen voor de .frl site. Pas na twee weken begonnen de eerste .nl pagina’s te verdwijnen. De stand op dit moment (twee weken na lancering van .frl): 46.600 geïndexeerde pagina’s over beide domeinnamen, ruim meer dus dan de originele 33.500.
Feit 5: Google vindt de .frl domeinnamen wél
Er is veel zorgen over dat Google de .nl domeinnamen niet goed zou vinden of de extensie niet zou herkennen. De waarheid is dat Google niet zoveel voorkeur heeft voor een .nl of een .frl domeinnaam, zolang het binnen Nederland is en de inhoud van de website goed is. Want de inhoud van de website is wel super belangrijk voor Google. Zo wordt op dit moment de zoekterm “internet friesland” beloond met een .frl website op de eerste en de derde plaats van de google organische zoek-resultaten. En de zoekterm “marketing friesland” vindt een .frl pionier domeinnaam als tweede hit. Dit zijn veelbelovende resultaten voor een extensie die officieel nog moet worden gelanceerd en nog slechts zo’n 100 geregistreerde domeinnamen heeft.
Opmerkingen